2021年9月9日木曜日

ナンプレ(数独)に挑戦

ナンプレスタックを使ってみる。





 操作方法

問題の解き方
  • 空白のセル(マス)に1から9までの数字を縦、横、3ⅹ3ボックスに数字がだぶらないように入力してください。
  • 入力の方法はグリッドの空白のセルをクリックして入力場所を決定し、右側の表の番号をクリックして入力してください。
  • 完成したら「check」ボタンで正しいかどうかの判定できます。

このスタックでは自動でナンプレ問題生成および問題を解くための補助機能が付与されています。グリッド(9×9)の上の「◎」ボタンで補助機能付き画面に変わります。再度クリックすると元の画面(問題生成)に変わります。

自動問題生成画面(Aモード)

こののモードでは4つのレベルの問題を自動的に生成しグリッド上に表示します。
完成したら「check」ボタンをクリックすると誤りがないか判定できます。もう解けないとあきらめた場合は正解表示(Disp correct answer)させることができます。

補助機能付与付き画面(Mモード)

この画面では次の機能ボタン追加され利用できます。
  1. 空白のグリッド(white grid )の作成。自分で問題作成するとき使用してください。
  2. 作業中のグリッド上の数字の並びを一時的に保存できます。(save)
  3. 保存したグリッドを読み込むことできます。(load)
「◎」ボタン(グリッドの上)
AモードとMモードの画面が交互に表示されます
   Mモードの場合は正解表示ボタン(Disp correct ans)がなくなりなります。

Mモードの詳細
このモードでは問題生成ボタンの代わりに下記の補助機能が付与されます。

「◎」ボタン (左下)
   この ボタンを押すたびに左隣の表示が変わります。利用可能な機能は下記です。

    one : 
        計算条件がそろっている場合はセルに値を自動入力します。
  
    Gun:
グリッドの数字をクリックしてこの「Gun」ボタンをクリックすると選択した数字  のすべての縦横の行がグレー表示されます。
    F : 
グリッドの数字をクリックしてこの「F」をクリックすると選択した数字がグレーに変わります。
    HVB:
グリッドの数字をクリックしてこの「 HVB」をクリックすると水平、垂直および3ⅹ3ボックスの入力可能な候補数字を計算し、3桁以内の場合はセルに自動に入力されます。また計算した候補数字を下の欄に水平、垂直、ボックスの順序で表示します。 
    C23:
ひとつのセルに複数(2個以上)数字が入力されている場合一括で消すことが出来ます。
   
Mボタン
手動でセル複数個の数字を入力する場合このボタンを利用してください。例えば「23」と入力したい場合は「23M」と入力してください。「3MM」と入力すると「3M」となります。
白ボタン
クリアしたい数字のセルをクリックし、このボタンをクリックすると入力済の数字がクリアされます。
checkボタン
完成したグリッドが正しいことを確認します。メッセージがない場合は正解です。誤りセルがある場合セルに色が変わります。

高度機能 

●ネット上のナンプレ問題の出題

Aモードでの問題は自動生成ですが、下記方法でネット上に公開されている問題を数個内臓しています。グリッドの左下(非表示ボタン)をダブルクリックすることで利用できます。その時選択された問題番号を表示します。さらにダブルクリックすると公開問題のURL(youTube)が表示されます

●Json形式での保存

ViperCardを終了すると、作業中のデータは失われます。loadボタンでの保存データも失われます。作業中のデータを利用して継続行う場合はJson形式で自PCに保存し次回ViperCard起動後保存済のJsonファイルを読み込んでください。

(2021-10-06 Update)

●書いて思うこと。

ナンプレは一種の脳トレのゲーム。できるだけ補助機能に頼らずプレーしたいものです。


英訳byBard

How to solve a puzzle

Enter 1 to 9 digits in the blank cells (squares) without repeating the digits in the vertical, horizontal, and 3 × 3 boxes.

To enter a digit, click on the blank cell in the grid to select the input location, and then click on the number in the table on the right to enter.

Once you are finished, you can check the answer by clicking the "check" button.

This stack includes an automatic Sudoku puzzle generator and a solver function. Click the "◎" button in the grid (9 × 9) to switch to the solver screen. Click it again to switch back to the original screen (problem generation).

Automatic puzzle generation screen (A mode)

In this mode, four levels of problems are automatically generated and displayed on the grid.

Once you are finished, you can check for errors by clicking the "check" button. If you give up because you can't solve it anymore, you can display the correct answer (Disp correct answer).

Solver screen with functions (M mode)

In this screen, the following function buttons are added and can be used.

  • Create a blank grid (white grid). Use it when you create your own problems.
  • Save the current arrangement of numbers on the grid temporarily. (save)
  • Load a saved grid. (load)
  • "◎" button (on the grid) The A mode and M mode screens are displayed alternately. In the M mode, the correct answer button (Disp correct ans) will disappear.

Details of M mode

In this mode, the problem generation button is replaced by the following solver functions.

  • "◎" button (lower left) This button changes the display next to it each time you press it. The available functions are as follows.
    • one: Automatically enters a value in the cell if the calculation conditions are met.
    • Gun: Click the number on the grid and click this "Gun" button to gray out all the vertical and horizontal rows of the selected number.
    • F: Click the number on the grid and click this "F" button to turn the selected number gray.
    • HVB: Click the number on the grid and click this "HVB" button to calculate the possible candidates for input in the horizontal, vertical, and 3 × 3 boxes. If there are three digits or less, they will be automatically entered into the cells. The calculated candidates are also displayed in the lower bar in the order of horizontal, vertical, and boxes.
    • C23: Deletes all the numbers in a cell if there are multiple (two or more) numbers entered.
  • M button Use this button to enter multiple numbers in a cell manually. For example, if you want to enter "23", enter "23M". If you enter "3MM", it will become "3M".
  • White button Click the cell with the number you want to clear, and then click this button to clear the entered number.
  • check button Confirms that the completed grid is correct. If there is no message, it is correct. If there is an error cell, the cell will change color.

Advanced features

  • Sudoku problems from the internet

The problems in the A mode are automatically generated, but the following methods are used to incorporate a few problems that are publicly available on the internet. You can use it by double-clicking the lower left corner (invisible button) of the grid. It will display the selected problem number at that time. If you double-click again, the public problem URL (YouTube) will be displayed.

  • Saving in JSON format

When you exit ViperCard, the current data will be lost. The data saved with the load button will also be lost. If you want to continue using the current data, save it in JSON format on your PC and then load the saved JSON file the next time you start ViperCard.

(Updated on 2021-10-06)

Thoughts on the instructions

Sudoku is a kind of brain training game. I want to play without relying on the solver function as much as possible.

I hope this is helpful.





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